tirsdag den 12. august 2014

Albert er midt i en kedelig dag på station Sankt Kjelds Plads, da Rose ringer og siger, at hun tror, hun har hørt noget mistænkeligt ved legepladsen i Kildevældsparken. Albert afviser og siger, at han ikke tror på hende, hvis hun ikke kan fortælle, hvad det var. Alligevel går han samme aften en tur i Kildevældsparken for at snuse lidt. Nikoline Baadsgard Andersen har skrevet krimien "De bortførte børn"


Nikoline Baadsgaard Andersen

De bortførte børn

 
Over mig hang de fedtede ph-lamper, hvis røde skær skar i mine koncentrerede øjne. I de cremefarvede vægge hang en tyk lugt af hubba bubba tyggegummi. Kaffe maskinens spytten drev mig til vanvid. Chefens latter kunne høres over hele politigården, og det virkede som jordskælv i hele huset. Ikke mindst i de billige vinyl gulve, som havde mistet farven, og som klistrede til fødderne, hvis man sad stille i lang tid.
                      Det grå og triste loft stod klart og udviste sin sikkerhed på en sørgelig måde. Mit skrivebord var en billig løsning på et hjørnearbejdsskrivebord i Ikea-modellen MICKE. Gammelbrun farve.
                      Min chef havde sagt, at han synes, at jeg havde dårligt balance-center, så han havde købt en balancestol til mig, i mærket FLAXIG til 379,- i aldi. Han var overbevist om, at det var et godt køb, selv om han selv sidder i en loui vuitton lænestol, med indbygget massage.
                      Jeg trykkede koncentreret på tasterne, samtidig med at mine øjne konstant kiggede på telefonen. Kunne det virkelig være rigtigt? Skulle jeg heller ikke i dag tage mig af nogle besværlige sager og sikre min fremtidige karriere?
                      Men dette var åbenbart en speciel dag ...
 
….Riiinnngggggg….rrrrrrrrriiiiggggggg……..riiiinnnngggg”  Jeg greb telefonens rør, min krop var spændt som en flitsbue.

                      ”Politigården, Sankt Kjelds Plads, det er Albert I. Olsen”, svarede jeg med en stemme der måske virkede lidt for ivrig.
                      ”Jeg ringer, fordi jeg har set noget mistænkeligt på Kildevældslegepladsen”
                      ”Undskyld, men hvem taler jeg med?”
                      Der gik lang tid, før jeg fik et svar.
                      ”Rose, bare Rose, jeg har hørt noget på Kildevælds-legepladsen.”
                      Jeg sukkede. Jo, jeg vidste godt hvem hun var, Rose. ”Bare Rose”, som jeg havde mødt i skakklubben, og som havde hjulpet mig med at løse en sag for nylig. Rose, som ikke havde en ren straffeattest. Rose som farvede sit hår hver dag.
                      ”Hørt noget, hvad mener du?” spurgte jeg.
                      Hun tøvede og svarede mig ikke.
                      ”Har du nogle beviser på noget,” prøvede jeg.
                      ”Nej!” svarede hun hårdt tilbage.
                      ”Vi kan desværre ikke hjælpe dig, hvis du ikke har nogle beviser.”
”Jamen jeg hørte altså noget, UNDSKYLD MEN HVAD FANDEN ER DET EGENTLIG, MAN HAR POLITIET FOR? SIDDER i BARE OG RYGER PIBE OG DRIKKER KAFFE?”

 Røret blev smækket på, og jeg var helt forbavset, jeg var ikke vant til sådan en telefonsamtale. Jeg tog en tår af min sorte te og fik en klam tør fornemmelse i munden. Der var jo egentlig aldrig nogen, der ringede til mig. Jeg var vist lidt af en loser på mit arbejde .

Jeg måtte alligevel have hørt lidt på Rose, siden jeg samme aften valgte at gå igennem Kildevældssparken. Der var dystert.  Det var vinter, og søen var bundfrosset. Træerne var nøgne og uhyggelige, man kunne skimte ansigter i træernes hule stammer. Det var trætte mandagsansigter.

Min næse var kold og hård, og jeg trak min strik hue over hovedet. Jeg kunne ikke lade vær med at tænke på lille mor, når jeg havde den på. Vinden trak op, og de visne blade blev spredt ud over den frosne sø. Jeg satte mig i kanten af søen og nød stilheden og ”kulden”. Jeg fik øje på noget, noget mine øjne ikke havde set før. Det lignede et ansigt, eller en form for dukke. Jeg gøs ved tanken om en dukke. Min hjerne fik alligevel mine ben til at gå over og se, hvad det var. Jeg satte mig på hug og samlede tingen op. Det lignede på en prik en lille baby. Men det var en dukke. Jeg tog dukken under armen og gik mod udgangen.

En mand kom hastigt i mod mig og ramte mig hårdt, skulder mod skulder. Jeg vendte mig brat om. Manden var iført en sort elefant hue og en netto pose. Vi stod nu ansigt mod ansigt, eller rettere elefanthue mod ansigt. Jeg skyndte mig videre, men jeg så noget meget mærkeligt i hans pose, flere dukker, og de lignede virkelig den, jeg stod med i hånden.

Jeg fulgte langsomt efter manden, han gik hurtigt og målrettet den anden vej igennem parken. Jeg havde virkelig ikke forventet, at han ville gå ind på legepladsen, men det gjorde han. Da jeg kom ind på legepladsen var han væk, jeg gik rundt om legehusene og gik hen til klatrestativet, jeg så mandens silhuet forsvinde ud af legepladsen uden posen.

En dunkende støj fra mit hjerte larmede, ligesom min svedige armhule. Den firkantede legeplads virkede stille og forladt uden børn, de var alle hjemme for at drikke varm kakao med flødeskum og læse eventyr.

En enkel knirken hang ved mit øre. Det var en sort stor gynge. Den var efterladt og skreg om forladelse. Omkring hængslerne var der rust, rust som i gammelhed og udmattelse. Rutsjebanen stod til gengæld blank af aluminium og ikke en eneste ridse.

Træernes silhuetter gjorde mig bange. En pludselig forskrækkelse fløj igennem min krop, men roen faldt over mig igen, da jeg opdaget, at det bare var en fugl. Hvad var det her for et sted? Tænkte jeg og huskede telefonsamtalen med Rose.
 
Da jeg trådte ind af døren, løb jeg op på mit værelse. Det værelse havde jeg boet i i 32 år, så der fandtes ikke andet bedre end det sted. Jeg greb min telefon, kiggede på min opkaldsliste. Jeg ville finde Roses nummer, hun havde jo også hørt noget omkring legepladsen.

”Det er Rose.”

”Goddag, det er Albert.  Du ringede i formiddags omkring noget, du hørte ved legepladsen?”

”Nårhh, nu gider du godt høre på mig?”

”Øhhhh … ja, altså jeg har selv oplevet noget meget mærkeligt. Tror du, vi kan mødes og tale om det?”

”Jooh ... det kan vi vel godt.”

”Super, lad os mødes på Kildevældsskolen kl.24:00 præcis,” svarede jeg.

Vi lagde på, og jeg kiggede på klokken, den var 23:34.

”Marcipangris, er det dig?” Det var min mor, der spurgte.

”Jaa, det er mig, men jeg går snart igen” svarede jeg sødt og nuttet.

”Okay, skatte-basse,”  svarede hun, og jeg kom til at tænke på, dengang min mor, hver dag i frikvarteret, kom over og ville tjekke, om jeg havde det godt.

Jeg kyssede lille mor farvel og tog mine hjemme strikkede sutsko af og trak mine nye Salamon sko på. Gaden var mørk og ukendt. Gadens silhuetter var sorte og ikke ligefrem hyggelige. Pizzamanden var allerede lukket, og jeg var alene på hele gaden. Da jeg ankom, så jeg silhuetten af en neonblå-håret kvinde i slutningen af 24 år. Jeg var i tvivl om det var hende, hun lignede ikke rigtig en, der bekymrede sig om andet end hendes hår.  Hun lignede slet ikke den Rose, jeg havde mødt før.

”Rose?” spurgte jeg usikkert. Jeg var jo ikke vant til at være ude i civil på denne tid af aften, og da slet ikke med baggage som denne viden, vi var jo trods alt vidne til noget her.

”Jep, det er mig,” svarede hun med en streng  tone og himlede med øjnene.

Rose fortalte, at hun havde hørt nogen skrige, det lød som et barn. Jeg fortalte også, hvad jeg havde oplevet med dukken og manden. Vi besluttet os for at gå en tur i parken og snakke lidt. Jeg var lidt genert og følte mig lidt trykket og træt. Vi gik forbi mandags-træet. Der var noget anderledes ved træet, der var snittet et tegn, et tegn der ... Nej vent! Det var ikke et tegn, det var et tal. 1940. Meget mærkeligt. Jeg viste det til Rose. Hun klemte øjenbrynene sammen og studerede tallet.

                      ”1940!” sagde Rose med en kraftig stemme.

                      ”Men hvad menes der?” sagde jeg usikkert.

                      Rose tog noget op fra sin taske. En iPad-agtig ting, havde hun i hænderne.

                      ”Hvad er det?” spurgte jeg

                      ”Det er en mini computer, jeg selv har bygget” svarede hun selvsikkert.

                      ”Øhhhh ...okay, men hvad vil du med den?”

                      ”Jeg vil slå 1940 op og se, om der kommer noget, vi kan bruge.”

                      Rose trykkede på tasterne, og det føles som en uendelig søgen på noget,  som ikke var der.

                      Pludselig råbte Rose højt.

                      ”Jeg har det, jeg har det!”

                      ”Hvad har du?” svarede jeg nysgerrigt, nu var jeg ved at blive interesseret.

                      Hun fortalte: ”Altså der står, at der engang blev myrdet en mand her ved træet, og derfor skulle det vist være en form for mindesmærke. Manden ejede en bunker her i nærheden, på noget der hedder Svanemøllevej. Han var sigtet for børnebortførelse”

                      ”Svanemøllevej, det ved jeg, hvor ligger. Det er  én kilometer herfra,” sagde jeg lystigt og følte, at jeg også var klog og kom med ideer.”

                      ”Godt! Lad os tage der hen,” sagde hun beslutsomt.

Vi gik forbi Kildevældsskolen og helt ned til starten af Østerbrogade og så til højre, forbi Nine-9 running sushi. Gaden var dyster. Det var her. Svanemøllevej.  Vi gik frem og tilbage på gaden. Men pludselig så vi en vold, en meget usandsynlig vold i udkanten af en vej. Vi studerede volden og ganske rigtigt, så var der en åbning. Vi stod lidt og kiggede på døren, eller det var egentlig ikke en dør, mere en fængsels dør, eller tremmer. Eller det lignede det. Så sagde Rose noget meget pludseligt.

                      ” Hitler havde engang idé om en vestlig forsvarslinje af bunkers, hvor han kunne være i sikkerhed og samtidig bruge den som et fængsel. Tanken var at sikre, at jødiske børn ikke kunne flygte og derfor tage dem til fange og bruge dem som spioner og soldater i andre lande.”

                       Hun kiggede spørgende på mig.

                      Jeg ventede på mere.

                      ”Så ved du ikke, hvad det betyder?” sagde hun med en lille tone af irritation.

                      ”Øhhhhhhhhhhhh …” svarede jeg usikkert og forsøgte at kigge på mine skosnuder. ”Det betyder, at personen, der måske kidnapper børn, er ude på at skabe en forsvarslinje og bruge børnene til spionage og soldater.

                      Hun noget ikke videre, vi blev afbrudt.

                      ”Jeg skyder hende, hvis du rør dig”.

                       Stemmen bag mig var mørk og uhyggelig, jeg mærkede en våd plet blive større og større på midten af mine bukser, lugten af urin, kælder og skimmelsvamp, sev op til min næse. Jeg skulle nyse. Nyset halede ind på min krop og ramte mig som et hårdt kobrabid, nyset røj lige i hovedet på manden bag Rose. Som et springvand. Manden tabte pistolen af forskrækkelse bag Roses ryg, og Rose vendte sig og slog ham i hovedet. Han blev ramt lige på næsen. En jammer brød ud. og Rose begyndte at grine helt vildt.

                      ”Så du lige hans ansigt?”

                      Jeg kunne heller ikke lade vær med at grine. Vi havde i fælleskab slået en forbryder ned.

                      Rose begyndte pludselig at løbe ned i bunkeren, med høj fart. 210km/t mindst. Bunkeren lugtede af gammel kælder, fugt, våd hund og en snert af skimmelost. Lange sorte og orange tykke dræbersnegle snoede sig op gennem opgangen, jeg turde ikke kigge op i loftet, af frygt for, hvad der ville være. Da vi havde gået lidt op og ned og hen og til siden, kom vi til en dør. Indtast kode.

                      Jeg skulle lige til at spørge Rose, hvad vi skulle gøre. Men hun trak bare en ny dims op af tasken. Denne gang en form af stødting. Hun satte den i hvert fald på låsen og trykkede, og så kom der en form for gnist.

Døren gik op. Jeg var mundlam, men fik alligevel presset en lyd ud af min mund.

”Godt gået, Rose!”

Jeg var afventende.

Hun smilede. Ikke bare et lille smil, men et kæmpe, så stort så jeg faktisk blev bange for at hendes mundvige ville sprække.

Vi kom ind i et stort rum. Inde i rummet var der mange flere rum. Jeg gik hen og spejdede ind i et af rummene. Der var børn, børn alle vegne, små børn, store børn, afrikaner børn, danske børn, australske børn. De havde alle dukker. Dukker, som den jeg fandt på søen. Dukkerne havde en soldateruniform på. Mange af børnene græd. Rose og jeg kiggede på hinanden. Hvad skulle vi gøre.

Børnene havde hundeskåle og halsbånd på, på halsbåndet stod deres navn. Jeg lagde mærke til en af pigerne, Mille stod der. Hun rystede af skræk og blev ved med at sige ”mor kommer snart, mor kommer snart, mor kommer snart”. Hun var gået i chok.

Inden vi noget at udtænke en plan, blev Rose ramt i hovedet af en sten. Jeg dukkede mig hurtigt ned. Jeg var kommet ind i et af rummene, og manden gik rundt og kiggede efter mig. Jeg var skræmt og bange, uden Rose vidste jeg ikke, hvad jeg skulle gøre. Mine øjne kiggede efter noget interessant, eller noget jeg ville kunne bruge. I hjørnet af rummet lå en spand med søm. Jeg fik en meget pludselig ide. Jeg kunne hælde sømmene ned i en af mine knæstrømper og på den måde opfinde mit eget våben.

Jeg rejste mig målrettet op og forsøgte ikke at gemme mig, jeg svingede dem sømmede knæstrømpe og slog den voldsomt ned i hovedbunden på manden. Et ubehageligt knæk lød fra hans hovedbund, og blod piblede ned over hans ansigt. Det mindede mig om kethup, eller også var det bare min hjerne, der prøvede at finde på noget andet at tænke på, så jeg ikke ville brække mig. Men det var for sent, en klumpet masse sprøjtede ud til alle sider.

Rose stod pludselig bag mig og klappede mig på skulderen og fortalte, at hun syntes, at jeg havde fået verdens bedste ide, med den søm-sok. Jeg grinede, og vi omfavnede hinanden. Jeg blev lidt overasket over min reaktion … nu var det vist tid til at kontakte resten af politiflokken.

                      Jeg fiskede min mobil op af lommen.

”Det er kriminalkommissær, Thomsen.”

”Hej, Thomsen, jeg ringer fordi jeg har brug for forstærkning, vi står  … ”

                      Rose sparkede mig over benet og rystede på hovedet.

”Øh … JEG står her i en bunker på Svanemøllevej. Det er en sag om kidnapning. Mange børn, sagde jeg med stolthed og selvtillid.

”Javel, javel, så det gør du? Jeg håber, at det er rigtigt, for vi kender jo til dine fiaskoer, Olsen.”

Jeg smækkede røret på, jeg var ikke lige største fan af Thomsen.

6 minutter efter kom politi og ambulance, med udrykning på. Børnene blev befriet og fik krisehjælp. Nu skulle de hjem til deres forældre.

Rose var smuttet. Men lige inden sagde hun til mig: ”Det var sgu sejt, vi er da et rigtig godt par, hva?”

Jeg kunne kun give hende ret. Et rigtig godt par. Men et hemmeligt par. Hvis Thomsen nogensinde fik at vide, at jeg benyttede mig amatørhjælper med blåt hår, som havde været anholdt i forbindelse med rydningen af ungdomshuset, så ville jeg blive fyret på stedet.
                       Hun ventede på mig lidt nede ad Østerbrogade. Vi gik hånd i hånd ned forbi Nine-9 running sushi, til højre forbi tanken og hele vejen ned til mig. Det var ved at blive morgen. Vi sagde farvel, og jeg gik ind til Lille mor.

2 dage efter ….

”Og jeg overækker nu, medaljen for stædighed og udholdenhed og smukt detektivarbejde til Albert I. Olsen,” sagde Kommissær Thomsen.

Jeg bukkede dybt, da jeg tog imod den.

”Og Rose,” sagde jeg for mig selv og sendte en taknemlig tanke. ”Bare Rose.”

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar